Nagyvárad-Arad 1. rész.

by

Már régóta készültem Románia magyarok által is lakot részének meglátogatására. Egy kedves barátommal Zolival, végül is az elhatározás meg valósult. Némi tájékozódás után, az interneten keresztül szállást foglaltunk egy patinás fogadóban, és egy szép pénteki napon, délután három órakor útnak indultunk Nagyváradra. Az M3-as autópályán hajtattunk végig. A határt átlépve, megérkeztünk ulticélunkhoz. Mikor kiszálltunk az autóból az eső hatalmas cseppekben szakadt. Elhaladt mellettünk egy torzult arcú, bőrig ázott cigány, és románul fennhangon odavakkantott nekünk pár szót. Zolival egymásra néztünk, arcunkra a meglepődés ült ki. Nem szóltunk semmit elindultunk a fogadó bejárata felé.

A Fogadó udvar

A Fogadó udvar

A hatalmas faajtó küszöbét átlépve a recepción találtuk magunkat. Felkiáltottam ejha, ezzel fejezve ki ámulatomat. Sajnos általában, nem sikerül beilleszteni a recepció kinézetét hangulatát, de itt tökéletesen összejött. A pincér aki egyben a recepciós és mindenes volt üdvözölt minket. Miután megtudta, hogy autóval vagyunk, egyből elkísért a bejárathoz, kitárta és beállhattunk az udvara. Mikorra visszaértünk, a recepcióra Zoli barátom már nem volt ott, sőt a csomagok sem. A pincér udvariasan megmutatta, hol van szobánk. Mikor felérkeztem, a lakrész pont olyan volt amilyet elképzeltem. Régi típusú faragott ágy, kézzel festett virágok díszítették. A falak fehérre meszelve, és két kisméretű dupla szárnyas ablak. A földön rongyszőnyeg. Korábban a Drakula filmekben láthattam ilyen fogadót. Tökéletesen elégedett voltam.

A Szobánk

Kalotaszeg szoba

Kicsit elpakoltunk, és  elindultunk a közeli vegyesboltba, sört és konyakot vásárolni. Mikor az utcára léptünk, az eső még jobban szakadt. A sarkon, az eresz alatt egy újabb cigány álldogált. Úgy száz méter séta után beléptünk a boltba. Az eladónő tökéletesen beszélt magyarul, megkérdeztem mennyibe kerül egy két decis konyak mire ő válaszolta hetven lei. Hűha felsóhajtottam. Mivel egy lei akkoriban nyolcvan forint volt, gyors fejszámolás után megdöbbenve konstatáltam ötezer hatszáz forint. Egyszer élünk mondtam magamban. A pénztárhoz léptem kértem négy sört és a konyakot. – Százötven lei – mondta a nő. Ekkor pillantottam meg a konyakos üveg tetején az árcédulát, ahol egyel kevesebb nulla volt. Elővettem egy húsz lei-es bankót, átnyújtottam, ő visszaadott ötöt, és megkínált minket egy-egy savanyú cukorral. A boltból kilépve nem teljesen értettük a helyzetet, de rájöttünk hogy ezentúl csak olyan terméket vásárolunk amire kivan írva az ára. (Később kiderült, hogy a régi lei mögül levágtak négy nullát és így lett az új értéke. Viszont a román lakosok régen is csak egy nullát mondtak utána és ez így is maradt. Nekik természetes de egy turistának elsőre érthetetlen.) Az eső kezdett alábbhagyni, mire visszaértünk a fogadóba. Felvittük a szobánkba, a sört, konyakot, és elindultunk vacsorázni.

Étterem részlet

Étterem

Az étterem, hatalmas volt, esztétikusan szépen berendezve, tudjátok, ahogy egy fogadóhoz illik. Kifogástalan modorú, ám de egyszerű és egyben emberi kiszolgálással. Egyből kértünk két sört, helyi specialitás, és az étlapot kezdtük mustrálni. Rendeltünk egy kétszemélyes fatányérost, savanyúsággal. Nem telt bele fél óra és elénk tették. Több mint négyfajta hús, szalonna, szalmapityóka, rizs. Nekiláttunk, nagyon ízletes volt. Magyarországon utoljára jó tíz éve ettem ilyen minőségű étket. Miután elfogyasztottuk, mind egy szálig, pedig hatalmas adag volt, elbeszélgettünk a régi dolgokról barátommal, és tíz óra felé visszavonultunk a szobánkba.
Megtömtem a vízipipát, megbontottuk a konyakot és a sört. Mikor eléget, nyugovóra tértünk.

Folytatása következik…

Szerző: Frances Horror

Reklámok

Címkék: , ,

Vélemény, hozzászólás?

