A Rock ‘N’ Roll aranykora 1. rész. Bill Haley and his Comets

by

Ígéretemhez híven, megírom a zenetörténetet, amelynek most az első részét olvashatjátok. Úgy érzem a mai zene alapjait, az ’50-es évektől lehet számítani, de semmi esetre sem értek egyet azon kollégám véleményével, ki ezt írta: „Elvis előtt nem volt semmi” Most ismerkedjetek meg azzal a zenésszel, aki ugyan nem lett olyan híres, mint a „Király”, viszont az ő nevéhez fűződik, az első egy millió (!) példányban eladott bakelit kis lemez. A Címe a mai napig jól ismert Rock Around the Clock. Mivel a téma hatalmas, így ha végig olvassátok, átfogó képet kaphattok az elmúlt 60 év zenei irányzatairól. (Ahhoz, hogy lexikális pontossággal megírhassam, sok esetben különféle szerzők kutatásait használtam, (Pl: Wikipedia) természetesen őket a sorozat végén megnevezem)

Vágjunk bele 1950 Egyesült Államok, A Rock ‘N Roll kezdete. Remélem mindenkinek hasznos és érdekes információkkal szolgálok majd, és nagy örömét leli majd a több száz oldalnyi anyagban amit összegyűjtöttem a fent említett időszakról.

William John Clifton Haley

Született: 1925. július 6., Highland Park, Michigan (USA)
Elhunyt: 1981. február 9., Harlingen, Texas (USA)(A halál oka: szívinfarktus vagy alkoholmérgezés. Élete vége felé, egy BBC-interjúban, amelyben éppen azt ecsetelte, hogyan gyógyítja alkoholizmusát, Haley beismerte, hogy napi négy-öt liter égetett szeszt töltöget magába, de ez mit sem csökkent múlhatatlan érdemein.) Mai szemmel nézve a korabeli fotókat, filmeket nemigen érthetjük, hogy ez a lenyalt fejű, joviális figura, a maga esetlen mozgásával hogyan válhatott tinibálvánnyá abban az időben. De meghallgatva a zenét és ismerve a Rock Around The Clock (lyrics ) zakatolásának mai napig tartó töretlen népszerűségét, film- és irodalmi élményeink alapján képzeletben kicsit belehelyezkedve az 1950-es évek amerikai fiatalságának (lelki)világába – világosabb lesz a probléma, és érthetőbb lesz a kérdés.

Nem is annyira Haley személye volt bálvány, sokkal inkább zenéje, annak újszerű hangzása és mondandója (és persze a körülötte csapott marketing hatása) váltott ki hisztérikus megnyilvánulásokat a korszak ifjúságából.

Bill Haley különleges, önellentmondásos figura volt: senki, soha senki nem készített még a Rock Around The Clock-hoz hasonlóan meghatározó felvételt – nem is annyira az eladás tekintetében, hanem inkább hatásában.

Haley paradoxona: személyének fedettsége, zenéje örökérvényűsége.

Bill Heley 1955

Bill Haley

Dalaival (és ismerjük el nem csak azzal a bizonyossal, de legfőképp mégiscsak azzal) már akkor, 1954-ben felforgatta a világot, mikor az Elvis fiú még csak sofőrködött sikerről ábrándozva, és Chuck Berry még fodrászkodott, fotózgatott és csak barátainak gitározgatott. Mégis bizonyos személyes sikertelenségre volt ítélve mint tinibálvány, hiszen tíz évvel volt idősebb Elvisnél (míg élt, sokan fiatalították úgy, hogy 1927-re tették születési idejét), és külsejéért sem rajongtak a tinilányok, nem vált a fiúk követendő mintájává. (Bár szép kereskedelmi sikereket ért el, s valójában nem is ácsingózott az emlegetett szerepre.) Öltözete, kiállása és jellegzetes „olajozott tincsű kacsafrizurája” inkább egy kikapós öregúr külsejét kölcsönözte neki a tizenéves közönség szemében, mintsem egy Rock and Roll Idolét.

Mégis zenéje, zenekarának előadásmódja annyira új volt és eltérő minden addigitól, hogy forradalmasította a könnyűzenét, a kultúrát, a filmművészetet. Egy új kort teremtett, melyet – zeneileg mindenképp – még ma is élünk. Haley sosem hagyta abba a zenélést, a Comets-szel 1981-ben bekövetkezett haláláig folyamatosan játszott.

Eredetileg Bill Haley szíve csücske a country and western muzsika volt. Egyéni stílusát az határozta meg, hogy – mikor a country helyett egy egyénibb és sikeresebb stílust keresve váltott – ő vonta be elsőként és leginkább dalaiba a szving- és dixieland-együttesek által alkalmazott, hatásosnak ítélt zenei elemeket. Kollégáival ellentétben nem a rhythm and blues volt elsősorban fő ihletője. Egyfajta fehér zománcot festett a fekete zenei alapokra. Együttese hangszerelését húros hangszerekkel a déli dixieland bandektől, kísérőzenekarának, a Comets-nek ismétlődő kórusait a szving zenekaroktól kölcsönözte. De alig akadt más együttes, amelyik annyira alárendelte volna egész zenéjét a szigorúan, keményen ütütt beatnek mint Haley-ék. A feszes ritmust ritmus- és melódiahangszerek és az ének csak hangsúlyozta. A Haley-beat tökéletes tánczene.

(Egy elfuserált műtét következtében Bill Haley vak volt a bal szemére gyerekkora óta. John Svenson – életrajzírója – óta sokan azzal magyarázzák jellegzetes homlokába nyalt frizuráját, hogy a szemhibájáról akarta elvonni a figyelmet.)

Először profi zenekarhoz 1946-ban csatlakozott: egy pennsylvanai western swing banda volt ez, a Down Homers , amit Kenny Roberts vezetett. A tapasztalatszerzést követően kivált és saját zenekart alakított, a Range Drifters -t, majd a Four Aces Of Western Swing -et. Az utóbbival helyi sikereket arató kislemezeket is kiadtak. (Emellett a WPWA rádió zenei direktoraként is működött.) A Four Aces feloszlása után Jack Haley és Johnny Clifton Haley néven szóló-countrykarierrel próbálkozott, és 1949-50 tájékán megalakította a Saddlement. A zenekar vett fel lemezeket pár márkánál, például egyet az Atlantic Recordsnál is. Ez volt Haley első vezető országos kiadónál való megjelenése.

Bill Heley 1976

Bill Heley 1976

Haley 1951-ben jelentkezett kísérő zenészeivel a Dave Miller alapította Holiday Recordsnál és egyidejűleg megváltoztatta stílusát. Felvették a Rocket 88 -at (eredetileg Jackie Brenston and His Delta Cats , ami tulajdonképpen Ike Turner zenekara ) és 1952-ben a Rock the Joint -ot (amit például a Jimmy Preston and His Prestonians is sikerre vitt már). Figyeljünk a címekre: Rock, Rock, Rock… Ezek viszonylagos sikere (75-100.000 eladott példány a Pennsylvania-New England régióban nem piskóta!) után Miller nagyobbik lemezcégéhez szerződtek, az Essex márkához. Haley ezekkel a dalokkal meggyőződött róla, hogy (a még névnélküli) stílusa, a country és a rhythm and blues hibridje kereskedelmi sikert hozhat számukra.

Az 1952-es Labour Day alkalmával (Itt van Május Elseje…) átkeresztelte zenekarát, megszületett a Bill Haley with Haley’s Comets (inspirálva és utalva a hasonló ejtésű Halley Üstökösre). 1953-ban felvették a saját Crazy Man, Crazy -t (a basszista Marshall Lytle-lel közös szerzemény), ami az első rock and roll dal volt az amerikai listákon – és hamarosan elnyerték legendás és végleges elnevezésüket is: BILL HALEY & HIS COMETS.

A rock and roll üstököse ezzel elindult (eleddig és immár) beláthatatlan pályáján.

Folytatjuk…


Reklámok

Címkék: , , ,

4 hozzászólás to “A Rock ‘N’ Roll aranykora 1. rész. Bill Haley and his Comets”

  1. mrtominsane Says:

    a kov ien cikk johny chasssrol legyen :d

  2. floofamous Says:

    Ez elég érdekes kis cikk volt. gratulálok Frances: )

  3. rehab3 Says:

    szerintem is érdekes bár fura hogy azzal kezdtél el megint foglalkozni ami divat lessz:S

  4. Frances Horror Says:

    rehab3 tevagy a fökritikusom :):) tökjó 😀 neked soha semmi sem lenne elég jó 😀 persze név nélkül :DD mint a kis csuszómászók 🙂 Amugy nemhiszem hogy bill haley divat lesz valaha is mégegyszer

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s