A Rock ‘N’ Roll aranykora 8. rész. Chuck Berry az “őrűlt” Rock And Roll gitáros 3. rész.

by

Berry nemcsak állandóan jelen volt a rockszíntéren, járva az országot látványos showműsorával, rendszeresen fellépve a televíziókban és filmekben szerepelve, de elég okos volt hozzá, hogy ne hagyja parlagon heverni hirtelen jött show business-karrierjének tekintélyes hasznát. Keményen kezdett, ingatlanokba kezdett befektetni St. Louisban, 1958-ban egy fehérek és feketék számára egyaránt nyitva álló éjszakai szórakozóhelyet nyitott, a Club Bandstand-et, a helyi felső tízezer megdöbbenésére. Az átlag R&B sztár a szemükben nem ilyen volt, nem tett ilyeneket, maximum feltünő és csiricsáré ruhákban járt, hatalmas, új Cadillacet vett és beköltözött a legszebb házba a fekete negyedben. De hogy sikeres üzletember legyen?! Ez nem fért a fejükbe. Berry okos volt, tele hozzáértésről tanúskodó tervekkel, például egy szórakoztató park nyitásának elképzelésével Wentzville (Missouri) mellett. Berry tehát jócskán kilógott a sorból, kiemelkedett az átlagból, nem illett bele a helyi krém elképzeléseibe, ezért keményen lecsaptak, mint a pörölykalapács, amikor az alább ismertetendő apacs indiánlány-affér megtörtént. Többek szerint a vád teljesen megalapozatlan, puszta kitaláció volt.

Botrányok?

1959 decemberében, miután már jó pár slágere volt, rengeteg eladott lemeze és gyakran turnézott országszerte, összeakasztott a törvénnyel. 1959-ben, abban az évben, amikor Buddy Holly repülőgép-szerencsétlenség következtében meghalt, Elvisa hadseregben szolgált Európában és Little Richard lelkész lett, Chuck Berryt kétszer is letartóztatták. Először Mississippi államban, mert kikezdett egy fehér lánnyal. Abban az időben, ott ez egy fekete részéről bűncselekménynek számított. Még ugyanabban az évben letartóztatták kiskorú megrontása vádjával, miután egy Mexikóban megismert 14 éves amerikai apacs indián pincérnőt vitt volna át a határon, hogy St. Louis-ban ruhatárosnőként dolgozzon a Bandstand-ben, Berry éjszakai mulatójában. Berry annyit hozott fel védelmére, hogy a lány azt mondta neki, hogy 20 éves, és fogalma sem volt ősi mesterségéről. Az ügyet perre vitték, de egy nyíltan rasszista és ellenséges bíró miatt (elfogultság) a tárgyalás elmaradt. A második tárgyaláson 1962-ben Berry-t elítélték, 5000 dolláros bírságot és 3 (egyes források szerint 2) évi börtönt róttak ki rá. 16 hónapot töltött le belőle.

Chuck Berry

Chuck Berry

Ez az eset összekapcsolva más korai rock and roll skandallumokkal – mint Jerry Lee Lewis házassága 13 éves kuzinjával és Alan Freed megvesztegetési ügyei, hogy mit játsszon a rádiójában – a rock and rollt nem tüntette fel éppen jó fényben az amerikaiak kispolgári derékhada szemében.

(Jó pár évvel később, 1990-ben néhány nő ismét feljelentette, akik azt állították, hogy Berry videokamerát szereltetett St. Louis-i étterme női mosdójába. A panaszhoz összesen 59 nő csatlakozott. Berry életrajzírója, Bruce Pegg becslése szerint ez az ügy 1,2 millió dollár perköltséget vett ki a sztár zsebéből. Chuck hat havi felfüggesztett börtönbüntetést kapott, amelyet kétéves próbaidőre felfüggesztettek, és elrendelték, hogy egy helyi kórház javára 5000 dollárt adományozzon.)

British beat boom & Chuck Berry
Mindenesetre éppen mire Berry 1963-ban kijött a börtönből, zenei pályája megint meredeken felfelé ívelt, köszönhetően a brit inváziónak, ami akkoriban kezdődött az Államokban. A brit teenagerek felfedezték Berry zenéjét, számaiból a szigetországban újra slágerek lettek. Röviddel ezután Amerika felfedezte a Beatlest és a Rolling Stonest. A legtöbb jelentős angol zenekar, mint a Beatles vagy a Rolling Stones, vagy az Animals előszeretettel dolgozták föl Berry korai bluesos, hillbillys, pörgős rock and rolljait. A két fiatal angol együttes zenei indulása a Berry stílusú rock’n’rollon alapult. A Stones korai lemezei szinte Berry dal-listák voltak. 1964-65-ben Chuck Berrynek hat kislemeze jelent meg és jutott a U.S.Hot 100-ba, mint a No Particular Place To Go (10. hely), a You Never Can Tell (pulpfiction )(14. hely) és a Nadine (23. hely). Tehát ahelyett, hogy a börtönből szabadulva megbélyegzett emberré vált volna, újra világméretű érdeklődés középpontjában találta magát, és zenéjét a beat boom centrumában. Dalai slágerlistákon, ő pedig győzedelmesen vonult végig Nagy-Britannián. És szélesvásznon jelent meg brit híveivel és tanítványaival a földrengető és világraszóló T.A.M.I. Showban 1964-ben. (Amerikai zenés dokumentumfilm, rend.: Steve Binder, Teenage Awards Music International, Santa Monica Civic Auditorium, 1964. október 28-29.)

Chess Records – távozás és visszatérés

1966-ban Berry otthagyta a Chesst és a Mercuryhoz szerződött. Az okok között volt az időközben megváltozott közönségízlésre való reakció és a különböző produkciós technikák, de a váltás nem hozott pozitív eredményt, Berry 1970 és 1975 között visszatért a Chess-hez.

1972-ben ki is jött egy slágerrel a Chess-nél – egy élő felvétellel, amin egy korábbi számát játszotta az egyszerre pikáns és gyermeteg My Ding-a-Ling-et. Ez volt Berry egyetlen No. 1 kislemeze; a mai napig népszerű maradt. Ugyanebben az évben megjelent a Reelin’ And Rockin’ élő lemeze. Az ezt követő kislemezek lettek Berry utolsó angol és amerikai Top 40 slágerei.
Ahogy az idők változtak, Berrynek is változtatnia kellett, hiszen újfajta közönséget talált maga körül, és amikor a “yeah-yeah-yeah” sikítozást felváltották a peace jelek, Berry hozzáidomította élő előadásait a világhoz, és lassúbb bluesokat, hosszabb improvizációkat kezdett játszani, és ezzel gyorsan a hippifesztiválok körforgásának állandó szereplőjévé vált.

Chuck Berry

Chuck Berry

Az évtized végére annyira le volt kötve fellépésekkel mint még soha, minden oldies revival showban fellépett, TV műsorok és fesztiválok jelezték útját. Sok évig úton volt, mindig csak Gibson gitárját vitte magával, mindig bízhatott abban, hogy talál kísérőket, akik ismerik és játsszák zenéjét bárhová is megy. Ezek között volt példáulBruce Springsteen vagy Steve Miller, még pályájuk elején. Bruce Springsteenmondja a Hail! Hail! Rock’n’roll-ban, hogy Berry soha nem adott számlistát a koncertekre, elvárta, hogy a zenészek egyből, a bevezető gitár-intro alapján felismerjék a zenéit és kísérjék. És soha nem köszönte meg a közreműködést a show befejeztével. Mindennek ellenére, amikor Chuck Berryt beiktatták a Rock and Roll Hall of Fame soraiba, Springsteen szívesen kísérte őt a koncertjén 1995-ben (pedig akkor már a csúcson volt).

1979-ben jelent meg utolsó stúdióalbuma, a Rockit az Atco Records kiadásában.
De egyszer csak megint a törvénnyel akadt problémája 1979-ben, amikor is röviddel egy Fehér Házban tartandó Jimmy Carter-nek szóló fellépés előtt az adóhivatal vádolta meg csalással. Berryt bűnösnek találták és négy havi börtönre, illetve 1000 órányi közszolgálati munkára ítélték. Ezzel mintha vége lett volna Chuck Berry zenei kreativitásának is. Allen Freed életrajzi filmjében feltűnt még (American Hot Wax) és beiktatták a Rock & Roll Hall of Fame tagjai sorába, ám rendíthetelenül sorra utasította vissza a lehetőségeket új anyagokból történő lemezkészítésre. Élő előadásai is egyre inkább egyenetlenekké váltak, Berry ráadásul egy borzalmas háttérzenekarral játszott és egyre felületesebbé vált. Playback fellépésekre is rávették, ami nem tett jót hitelességének a fiatalabbak szemében, és a régi rajongóknak is csalódást okozott.
1987-ben adta ki első könyvét: Chuck Berry: The Autobiography; és ugyanebben az évben volt látható a rockumenutmfilm, a Hail! Hail! Rock’n’Roll , ami Keith Richards(Rolling Stones) zenei rendezősége alatt élő terjedelemben mutatta be 60. születésnapi koncertjét, világsztárokkal mint vendégelőadókkal. Az 1986-ban készült filmet Taylor Hackford rendezte. Többek között Eric ClaptonEtta JamesRobert Cray és Linda Ronstadt emelte a koncert fényét. Berry Gibson ES-355-ösén játszott (az ES 335 luxusváltozatán). Keith Richards egy fekete Fender Custom Telecastertpengetett, Cray Fender Stratocastert és Clapton Gibson 350T-t, ugyanazt a gitár, amit Berry korai lemezei felvételekor használt.

A film egyik csúcsa a jelenet, ahol Berry és Richards kicserélik gitárjaik erősítőjét. Az Image Entertainment 2006 júniusában újra kijött a filmmel, ami az eredeti filmet és bónuszanyagokat is tartalmaz.
Az 1980-as éveg végén Berry saját éttermet nyitott Wentzville-ben (Missouri): a The Southern Air-t. És itt van a Berry Park, szintén a sztár birtokában. Sok éven át Berry nyaranta rock-koncerteket tartott itt, de aztán végül be kellett zárnia a parkot a városiak nyomására sok vendége garázda és mértéktelen szokásai miatt.
Berry ma is folytatja rendszeres fellépéseit, játszik az Államokban és a tengerentúlon (innen) egyaránt. Minden hónap egy szerdáján fellép a a St. Louis szomszédságában levő Delmar Loopban található Blueberry Hill-ben.

Berry a rock and roll avantgarde úttörője, mértékadó hatása volt a rock and roll gitártechnika fejlődésére, zenéje és alakja egyik fő katalizátora volt a rhytm and blues rock and rollá változásának. Az első volt, aki tematizálta a rock and rollt, és szövegeiben definiálta a rock klasszikus témáit: autók, lányok, szórakozás és iskola. Gitárstílusa legendás, sok későbbi nagy gitáros ismerte el olyannak, aki legnagyobb hatással volt gitárjátékára. Amikor Keith Richard köszöntötte a Hall of Fame-be iktatásakor, azt mondta: %u201ENehéz nekem Chuck Berry-t beiktatnom, hiszen minden hangja, amit játszott, már az enyém.%u201D Richard Berry (csak névrokon)Chuck Berry Havana Moon-ját elismerte saját már klasszikus slágere, a Loui, Loui fő inspirálójaként. John Lennon Berry You Can%u2019t Catch Me-jéből vett kölcsön egy sort a Come Together-hez, Berry zenekiadója Morris Levy utólagos engedélyével. Jó barátok lettek, s nem egy alkalommal játszottak együtt.

Az AC/DC legendás gitárosa, Angus Young sokszor emlegette Bery-t mint legnagyobb hatású példaképét, híres is lett arról, ahogy Berry jellegzetes kacsatáncát alkalmazta saját színpadi gimnasztikájában.

Berry hatalmas hatással volt a rock őt követő generációjára. A Who-ra és Bob Dylan-re. A Beach Boys megaslágere a Surfin%u2019 USA annyira hasonlít Berry Sweet Litle Sixteen-jére, hogy társszerzői minőséget adtak neki, hogy elkerüljék a peres eljárást.

Sweet Litle Sixteen


Berry első lemeze, a Maybellene hagyományosan az első valódi rock and roll lemezminősítés egyik állandó esete, ötvözve a blues és country zenét, lányokról és autókról zengve az igazi rock and rollt.
Legtöbb híres lemezét a Chess Records adta ki. A zongoránál általában Johnnie Johnson (1924-2005) Berry saját zenekarából és a legendás lemezproducer és bluesman Willie Dixon a basszuson, Fred Below dobol és persze Berry gitározik.

Leonard Chess-t idézi a 28 Greatest hits album borítója: %u201EMondtam Chuck-nak, hogy adjunk erősebb beat-et. A többi már történelem, tudod? A kölykök akarták az erős ütemet, a big beat-et, autókat és a fiatal szerelmet. Ez volt a trend, és mi felugottunk rá és meglovagoltuk.%u201D
Chuck Berry 1984-ben Grammy Életműdíjat kapott.

2003-ban Chuck Berry a hatodik lett a Rolling Stone Minden Idők 100 Legnagyobb Gitárosa szavazásán. Válogatáslemeze The Great Twenty-Eight a 21. a Minden Idők 500 Legnagyobb Albuma listán. 2004-ben hat dala került a Minden Idők 500 Legnagyobb Dala közé: 7. Johnny B. Goode, 18. Maybellene, 97. Roll Over Beethoven, 128. Rock and Roll Music, 272. Sweet Little Sixteen, 374. Brown Eyed Handsome Man.

A Minden Idők 100 Legnagyobb Művészei sorában az 5. pozíciót kapta.

Minden félresikerült lépés, törvénnyel és közszokásokkal való ütközés ellenére Chuck Berry és műve a rock and roll summázata és esszenciája maradt, és zenéje még sokáig fennmarad, mikor már a botrányokat rég el is felejtettük

VÉGE

Szerző: Frances Horror

Advertisements

Címkék: , , ,

3 hozzászólás to “A Rock ‘N’ Roll aranykora 8. rész. Chuck Berry az “őrűlt” Rock And Roll gitáros 3. rész.”

  1. hopapanic Says:

    jóéjt

  2. reevi Says:

    chuck berry!!!! király!!! nagyon szeretem, az egyik legjobb! a legnagyobb zenész!!!

  3. Stan Starr Says:

    “Maybellene, why can’t you be true?
    Oh maybellene, why can’t you be true?
    You’ve started back doing the things you used to do. ”

    Őrült…pörgős, és szívhez szóló.. 🙂

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s