A Rock ‘N’ Roll aranykora 11. rész. Rock and roll szódával… 1957-1962. 3. rész.

by

Sláger a gyárból

A zene ebben a korszakban megint elszemélytelenedni látszott. Nem önkifejezés volt immár, hanem slágergyárosok hol jobb, hol rosszabb minőségű terméke. 1958-ban Don Kirshner megnyitotta irodáját (Aldon Music publishing company) a dalszerzők és producerek számára a New York-i Brill Palotában, ami aztán a legnagyobb szerzői jogok fölött rendelkező hatalommá nőtte ki magát a popszakmában. A The Brill Building Sound a popzene jelentős rétegének megszólalásában meghatározó jelentőségű volt a korszakban. Ez az esemény szimbolizálta a pop visszatértét a régi rendhez a slágerénekes megtámogatva egy jó kis összeválogatott profi session-zenekarral. Nincs szó már valódi önkifejezésről, és nemigen beszélhetünk művészi önállóságról sem. Leagábbis az előadók részéről biztos nem.

Ben E. King

A dalszerzők Kirshner alkalmazottai voltak (Gerry Goffin, Carole King, Barry Mann, Cynthia Weil, Neil Sedaka, Neil Diamond) és és többé kevésbé önálló konkurrenseik (Jerry Leiber és Mike Stoller , Jeff Barry és Ellie Greenwich, Bert Berns és Jerry Ragovoy, Kerome “Doc” Pomus és Mort Shuman) olyan kaliberű zeneiparos figurák voltak, amilyet ezidáig nem látott a popzene világa. Jónéhányan bekerültek közülük a Songwriters Hall of Fame halhatatlanjai közé, és számuk szerzeményüket dolgozták, dolgozzák fel a mai napig a legkülönfélébb irányzatokhoz tartozó előadók. A rock&roll aláhúzottan csak zenei befolyása még ezeknek a konzervatív slágerszerzőknek az esetében is evidens, felismerték a fizetőképes piac igényeit. Szövegeik középpontjában a teenager-élet és -érzésvilág állt. King (szöveg: Goffin) a Will You Love Me Tomorrow (1960) a Shirelles-nek, a Take Good Care Of My Baby (1961) és a Run To Him (1961) Booby Veenek, az Up On The Roof (1962) a Driftersnek, az A Natural Woman (1967) Aretha Franklinnak, egy táncújdonsághoz alkalmazott The Loco-Motion (1962) Little Eva Boydnak. Goffin ugyanígy a Do You Know Where Are You Going To (1975) Diana Ross számára. Mann & Weil az On Broadway (1963) a Driftersnek, a You ve Lost That Lovin Feeling (1964) a Righteous Brothers számára, a We`ve Gotta Get Out Of This Place (1965) az Animals-nek, a Kicks (1966) Paul Revere-nek. Barry & Greenwich – a Then He Kissed Me és a Da Doo Ron Ron (1963) a Crystals, a Do Wah Diddy Diddy a Manfred Mann számára, a Hanky Panky (1966) Tommy Jamesnek, a Sugar Sugar (1969) az Archies-nak, a River Deep Mountain High (1966) Ike and Tina Turnernek (és később hányan feldolgozták!) Gene Pitney – a Hello Mary Lou (1961) Rick Nelsonnak és a He’s A Rebel (1962) a Crystalsnak. Bert Berns – Twist And Shout (1962) az Isley Brothers-nek (alapja a La Bamba), a Cry To Me (1961) és az Everybody Needs Somebody To Love (1964) a későbbi nagy soul előadó, Solomon Burke részére, a Hang On Sloopy (1964) a Vibrations később a McCoys száma. Jerry Ragovoy/Ragavoy – Time Is On My Side (1964) Irma Thomas, valamint az Ain’t Nobody Home (1966) és a Get It While You Can (1967) Howard Tate számára. Berns és Ragovoy – Cry Baby (1963) Garnet Mimms, és a Piece Of My Heart (1967) Emma Franklin ezeket később Janis Joplin vadította el. Pomus & Shuman – A Teenager In Love (1959) Dionnak, az a Man (1959) Fabiannak, a Viva Las Vegas Elvis Presleynek, a This Magic Moment (1960) és a Save The Last Dance For Me (1960) a Driftersnek. Leiber & Stoller – Hard Times (1951) Charles Brownnak, Hound Dog (1952) Mama Thorntonnak aztán Presleynek, Jailhouse Rock (1957) szintén Elvisnek, Kansas City (1952) Willie Littlefieldnek később Wilbert Harrisonnak, Lucky Lips (1953) Ruth Brownnak, Love Potion Number Nine (1959) a Cloversnek, There Goes My Baby (1959) a Driftersnek, Stand By Me (1961) Ben E. Kingnek (ahogy ezt később többek között John Lennon is megénekelte), a Searchin’ (1957), a Yakety Yak (1958) és a Charlie Brown (1959) a Coastersnek. Azért micsoda slágerek voltak ezek!!! És nem mellékesen a rock konszolidácójának többségükben ma is hallgatható, kellemes termékei.

Mégis, ezeknek a slágerszerző társulásoknak a sikere legfőképp az igazi rock ‘n roll hanyatlását, szerencsére nem végleges vereségét jelentette (a zenének is, az érzésnek is, a kultúrának is).

Progresszió a felszín alatt

Fred Lincoln

Ugyanakkor, mint minden, a rock ‘n roll válságos évei is csíráztatták magukban az eljövendő kulturális-zenei forradalmi fejlődés magvait. Ennek technikai vonatkozású példája a fuzz-tone gitárhangzás, ami először 1957-ben Fred Lincoln “Link” Wray Jr (1929-2005) instrumentális Rumble című frenetikus felvételén hallható (nem is beszélve a “power chord” teljes koncepciójáról, ami majdan a hard rockban, a heavy metal és punk rock gitározásban teljesedik ki). A Link Wray and his Ray Men forradalmian megújította az instrumentális rockzenét, hatása nem is annyira Amerikában, sokkal inkább majd Angliában érhető tetten a brit gitárzenekarok munkáiban. Link Wray emblematikus gitárjátéka többek között olyan filmekben bukkan fel mint a Desperado, a Pupl Fiction, a 12 majom vagy a Rózsaszín flamingók
1958-ban a multiinstrumentalista Eddie Cochran (a korszak és a generáció egyik legtehettségesebbike) korát messze megelőzve a Summertime Blues és a Everybody felvételekor az összes hangszert és szólamot egymaga játszotta fel, és új progresszív színt kevert a rockabillyhez.
Ezek a teljesítmények a későbbiekre igen nagy hatást gyakoroltak. A korabeli zeneipar és az éppen sweet-pink cukormázzal nyakonöntött, édes-rózsaszín zenékkel kábított ifjú tömegfogyaszók azonban nem figyeltek fel rájuk természetesen.

Folytatjuk…

Szerző: Frances Horror

Reklámok

Címkék: , ,

Egy hozzászólás to “A Rock ‘N’ Roll aranykora 11. rész. Rock and roll szódával… 1957-1962. 3. rész.”

  1. saláta Says:

    wow 🙂 ez nagyon jó cikk! Ben E. Kingről csak kb. 1 éve hallottam, de azóta nagy kedvencem lett, a zenéje nagyon jóó ritmusú és szeretem!

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s