Az EMO szociológus szemmel 1. rész.

by

Nos, ilyennek gondolta az EMO stílust egy szociológus néhány évvel ezelőtt.

A Tokio Hotel együttes budapesti koncertjén 13-15 év közötti fiatal lánykák százai feszegették a Syma csarnok fémkordonjait, már kora reggel – mesélte lapunknak Hartai Edina, aki aznap ott dolgozott. – A fanatikusabbak előző este birtokba vették a területet, a parkolóban aludtak, hogy az elsők közt vívhassanak kézitusát a biztonságiakkal a legjobb helyekért. A kislánysereget egyébként egy-két szülő is elkísérte, némelyikük gondosan felügyelte a csemetéjét, nehogy agyonnyomják vagy megsérüljön a hisztéria közben. A beengedéssel látszólag elcsitultak a kedélyek, de a négy fal között tovább visított a felhergelt lánytábor, ami még a fellépőket is megrettentette. Az együttes a végén sietősen távozott a helyszínről, nagy csalódottságot okozva ezzel a tömegnek. Abszolút teltház volt, az ötezer jegy hamar elfogyott.” – számol be az Origo.

Tokio Hotel

A Tokio Hotel egyébként egy Kelet-Németországból származó, németül éneklő pop-punk tinibanda, egyik jellegzetes képviselői az emónak.

Nehéz lenne megsaccolni hazánk emo tinédzsereinek számát – már csak amiatt is, hogy ismerjük a vérbeli emók és a “pooserek” megkülönböztetésének problematikáját. Mindenesetre az előző cikk alapján nem szabad alábecsülnünk a jelenséget. Az biztos, hogy a 13-17 éves korosztály körében hódít, sőt, úgy tartják, hogy aki 17 éves korára nem növi ki az emót, az már ciki. Ez mindenesetre biztató: ki lehet nőni.

Fő terjedési fóruma az Internet, ami valamennyire talán szűkíti a kört – azt gondolhatjuk, hogy az Internettel rendelkező területeken magasabb arányban találunk “emo-érzetű” fiatalokat, az emo jellemzően városi kultúra. Az Ifjúság 2004 vizsgálat szerint a 15-19 évesek 77%-a szokott internetezni. A legmagasabb az internetező fiatalok aránya Közép-Magyarországon, a legalacsonyabb pedig az északkeleti országrészben. A településtípust vizsgálva azt tapasztalták, hogy a budapesti fiatalok 74%-a használ Internetet, a községekben élő fiataloknak azonban csak a 47%-a. A kutatás óta már eltelt néhány év, az arányok valószínűleg csak tovább emelkedtek.

Csepeli György: A jövőbe veszett generáció című tanulmányában arról ír, hogy a mai generációk egészen másképpen fogalmazódnak meg, mint korábban. A generációs élmények alapját már nem feltétlenül a közösen megélt történelmi események adják, sokkal inkább az információs társadalom megjelenése – a mobiltelefon, az Internet-használat világméretűvé válása – ezek határozzák meg az identitásukat. Egy új világ épül, amelyben már természetes a hálózat alapú kommunikáció. mindenki, mindenről, mindig, mindenütt elérhetővé válik, és kommunikálhat egymással. A mai fiatalok más kapcsolati rendszerekkel rendelkeznek, és más a világhoz való viszonyuk is. Ezek után nem meglepő, ha maga a szubkultúra is Interneten kezd terjedni.

Folytatjuk…

Powered by: Frances Horror

Advertisements

Címkék: , , ,

Egy hozzászólás to “Az EMO szociológus szemmel 1. rész.”

  1. Nita Says:

    téveszme! a tokio hotel nem emo. még mindig nem….:D

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s